Tuesday, July 5, 2011

Bulan pertama di tempat kerja

Dah lama aku tak update blog ni..hampir 3,4 bulan juga. sebenarnya banyak benda yang aku nak kongsi dengan korang semua. kali ni aku nak cakap pasal pengalaman pertama ditempat kerja. Bagi korang diluar sana yang baru bekerja (first time)..tentu berdebar-debar nak masuk office kan. The same thing happened to me months ago..let me list down some tips and thing should be done for the first few months in a new company:




  • Senyum - Senyum tu sedekah.Walaupun mungkin ada yang tak menghargai senyuman anda takpe..biarkan je. sekurang-kurangnya kita menunujukkan sikap positif kita dihari pertama bekerja (jangan pulak korang senyum sepanjang masa, ikut situasi ok)

  • Membaca - first task yang korang akan dapat adalah membaca (bagi kebanyakan company la)...buat je apa yang disuruh even korang tak faham apa benda pun yang korang baca tu. Biasanya dia akan bagi korang baca peraturan company, misi n visi, paling utama dia akan suruh korang baca pasal company punya operation. korang kena selidik jugak pasal department korang, apa function department tu, apa projek yang berkaitan department korang and all sort of things.


  • Offer diri - korang kena rajin. tunjukkan sikap positif. tanya your colleagues kalau2 ada benda yang korang boleh assist. (waktu korang takde keje nak buat la)


  • Belajar dan terus belajar - yang ni penting. Nowadays, young generation (known as gen y) very unpatient. Most of them want to be in the top of management as fast as they can or in the position of making decision all the times. In fact, you guys kena ingat apa pun we've to start from the bottom even for young graduate. Although you've degree, you still have to respect your seniors in your company.Theory and practical are two different things. By right, theory just the basic while pratical commanly use and happen in reallity situation. so, terimalah apa je keje yang diberi. positive guys!



  • Pekakkan telinga and keringkan hati - tak semua orang bertuah dapat bos yang baik and colleague yang supportive. Korang kena hadap suma tu. aku sekarang ni pun tengah berusaha untuk maintain cool. Kadang-kadang, orang pandang rendah dengan kita disebabkan kita orang baru. Sementelah macam aku ni yang takde pengalaman langsung ditambah pulak my english so bad(company aku ni employees dia memang fluent english)..it's ok guys.positive je..untuk terus maintain aku pegang ayat ni..."..saya tak perlukan keyakinan anda semua untuk saya capai impian saya.."



    ~qaisara sajiddah~
















No comments:

Post a Comment