Tuesday, October 4, 2011

Jangan berputus asa



Last aku post entry bulan July lepas. Sekarang dah masuk bulan Oktober. Agak lama aku x update blog ni. Bukan takde masa cuma malas nak menaip.


Alhamdulillah lepas sekian lama aku menunggu akhirnya dapat jugak aku kerja yang sesuai dengan jiwa aku. Dulu aku selalu cakap aku nak jadi doktor tp kemudiannya aku tukar course dari sciences stream kepada economics. Berkuburlah impain tu. Lepas tu aku buat plan baru, lepas habis belajar kalau boleh aku nak kerja office and target lepas 10 tahun kumpul duit semua nak further study and end up dengan pilih kerjaya sebagai lecturer.

Kalau boleh lepas konvo aku nak keja dengan Bank Negara Malaysia(BNM). First resume memang aku hntar kat BNM la. waktu tu aku ingat lagi aku ngah final year sibuk siapkan kertas ilmiah
. Angan nak join dunia corporate lah, nak rasa sendiri duduk kat kerusi pusing2 tu, meeting kat boardroom, pastu dress up mcm wanita corporate. Giler ahh..apa punya impian lah kan.

Kemudiannya, Allah takdirkan aku menganggur untuk satu jangkamasa yang agak lama. Waktu tu, aku punya impian nak masuk dunia corporate atau nak jadi lecturer memang aku dah let go. Kalau dapat jadi kerani kat company kecik pun aku dah bersyukur giler kot. Punyalah banyak reume aku print and spread kat mana-mana company yang aku jumpa. Ada lah jugak 2,3 interview aku pergi tapi semuanya hampeh. Rasa macam degree yang aku bawa tu dah tak laku masa tu.

Orang kata kita hanya mampu merancang, Allah swt yang menentukan. Aku ingat lagi mak aku pernah cakap Allah akan makbulkan semua doa hambanya cuma yang membezakan lambat atau cepat je. Yang penting terus berdoa dan sabar.

Dalam dok menganggur tu, member aku suggest kan aku join satu program bawah BNM. Nama program tu Graduate Programme of BNM (GP200). Aku ikut je lah.dari takde buat apa-apa lebih baik aku join je. Dengan tidak bersungguh-sungguh aku apply. Dipendekkan cerita aku pun participate dalam program ni. Dua bulan participant GP200 ni kena training kat Kajang sebelum dihantar ke company untuk praktikal. Kalau prestasi bagus, kemungkinan akan diserap oleh company terbabit sebagai permanant staff. Alhamdulillah dengan join programme ni aku dapat merasa apa yang aku impikan sebelum ni. Dpt duduk kat kerusi pusing2, join director meeting kat boardroom, dress up pun dah ada style ckit(waktu tu lah, skrg aku rasa dh xsesuai nk pakai macam tu). Banyak benda aku belajar waktu training 2 bulan tu. Aku dah tak kisah kalau disuruh entertain orang-orang besar sebab dah belajar semua ettique yang perlu. Sejak join GP200 Programme, hidup aku berubah. Paling aku perasan adalah perubahan pemikiran. Sekarang aku dah boleh melihat sesuatu perkara from the other side bukan pemikiran satu arah macam dulu lagi. Aku makin positif dengan hidup. Alhamdulillah, dalam tempoh aku praktikal kat company bawah program ni, rezeki semakin murah. Banyak dapat call untuk interview sampaikan aku terpaksa tolak sebab tak dapat cuti. BNM jugak ada panggil interview untuk satu position. Walaupun aku tak dapat jawatan kat BNM tu tapi aku puas, sekurang-kurangnya aku dapat jejak kaki dan merasa sendiri suasana berinteraksi dengan officers kat sana masa interview hari tu. Dalam masa praktikal tu jugak, aku ada attend interview sebagai tutor kat UKM. kalo korang ingat aku ada cakap impian last aku adalah nak jadi lecturer . Sekali lagi nasib menyebelahi aku, aku dapat juga jawatan tutor tu..Here i am.. see, how God plan better than us. semua yang aku nak sebelum ni aku dapat jugak. Alhamdulillah. Sampai sekarang aku macam tak percaya dengan apa yang aku lalui. Dalam tempoh beberapa bulan, hidup aku berubah dengan drastik. Dari penganggur aku join dunia corporate seketika sebelum aku landing kat kerjaya yang betul2 kena ngan hati aku. Walaupun sekarang aku hanya seorang tutor (masih jauh jalan sebelum dapat jadi lecturer insyaAllah) tapi aku percaya Allah letakkan aku dilandasan yang betul sekarang. Jalan didepan masih berliku sama ada aku mampu bertahan atau tersungkur dari landasan aku tak pasti. Moga Allah sentiasa merahmati hidup aku dan keluarga aku pada masa akan datang.

Buat anda diluar sana yang masih menganggur atau sedang mencari pekerjaan yang lebih baik , jangan putus asa dengan rahmat Allah swt yang luas ni. Rezeki kita sudah ditetapkan cuma lambat atau cepat saja yang membezakan.


No comments:

Post a Comment