Monday, November 1, 2010

Bila Jadi Penganggur

Penganggur biasanya dipandang sinis oleh masyarakat. Bukan salah masyarakat sebab mungkin diorang tak berapa faham konsepnya.Dari segi ekonominya pengangguran terdiri daripada pelbagai jenis antarannya pengangguran geseran, pengangguran kitaran,pengangguran teknologi dan lain-lain. Ish..apa yang aku merepek ni..itu bukan apa yang aku nak ketengahkan dlm entry kali ni. Sebenarnya aku nak cakap yang pengagguran tu bukan isu kecil. Ia merupakan isu makroekonomi yang dibincangkan sehingga peringkat global. Bila aku cakap ia bukan isu kecil,bermakna ia bukan hanya dibincangkan di peringkat individu, bukan juga hanya di peringkat nasional malahan sehingga peringkat global ia dibahaskan. Ia kerapkali menghantui graduan seperti aku. Dari waktu aku jadi siswi dulu aku dah mula fikirkan kemungkinan situasi ni akan terjadi pada aku. Aku persiapkan diri tapi nasib tak menyebelahi aku setakat ni. Aku menganggur secara rasminya lebih kurang 2 bulan dan makin terasa bahang pengangguran tu. Apa yang aku buat sewaktu bergelar penganggur:

1 Aku jarangkan diri menghampiri tempat orang ramai contohnya kalau ada kenduri aku jarang attend kecuali keluarga terdekat, atau member-member rapat. Selain tu, aku jugak dah malas nak pergi kedai. Tugas tu aku bagi pada adik aku ja. Semuanya aku buat supaya aku tak ditanya bila nak tamatkan zaman mengaggur ni. Bukan aku takut ditanya tapi setiap kali soalan tu datang aku akan terasa pedih. Macam usaha aku selama di sekolah hingglah ke universiti sia-sia. Orang cakap semua tu ilmu. Aku megaku tapi bagitau aku kalau ada yang tidak pernah berharapkan ilmu itu berguna atau memberikan hasil akhirnya.

2 Aku buat selamba je kalau ada yang bertanya. Jangan buat muka sedih atau gembira. Cakap je belum ada rezeki.

3 Ada jugak yang bertanya kenapa tak keja sementara dulu. Aku jawab masanya akan tiba. Aku pun nak jugak kerja sementara dulu. Lagipun nak mengharapkan kerja tetap atau kerja yang sesuai dengan kelayakan aku mimpi jelah. Dah lama aku kuburkan impian tu. Kalau sekarang ni dapat kerja kerani pun aku dah hepi giler kot. Kalau kerja kilang pun aku tak kisah. Tapi sekarang aku tak boleh lagi. Ada benda belum setel dirumah. Orang takkan faham selagi diorang tak hadapi sendiri.

4 Kadang-kadang nak berdepan dengan keluarga sendiri aku paling lemah. Rasa menghampakan family pun ada. Part ni aku paling tak kuat. Nangis je kalau dah tak mampu, selebihnya berdoa dan sabar. Kadang-kadang give up kadang-kadang aku buat derk je.sadis!!

5 Aku cipta bahagia dalam dunia aku sendiri. Tak kiasahlah bahagia yang macam mana. Yang aku tau aku dah penat fikirkan pasal kerja ni. Takut jugak lama-lama aku fikir banyak pulak aku merungut. Rezeki Allah swt luas. Sabar. Dalam penantian tu aku create situasi yang boleh bahagiakan aku, kadang-kadang rasa macam orang gila pun ada sebab hepinya bukan main padahal aku ni banyak masalah giler.Hidup bukan mudah. Keep praying tu ja aku mampu.

Buat para penganggur diluar sana jika terbaca entry ni tabahlah ye. Bukan teruk sangat mengaggur ni cuma ia jadi sadis dan tragis bila kita terlalu fikirkannya. Waktu mengaggur ni berbaktilah pada mak ayah setakat mampu sebab kalau dah keja nant tak sempat lagi nak balik kampung lama-lama. Tambah-tambah lagi bila dah kahwin. Baki masa yang ada ni anggaplah waktu yang tuhan bagi untuk kita bakti pada mak ayah. Syukur.

No comments:

Post a Comment