Thursday, June 17, 2010

lima musim

Dah lama aku tak menjenguk blog ni. kalau surf internet pun aku akan buka facebook atau baca news ja. bukan takda idea nak dikongsi tapi lebih kepada perasaan malas nk menaip. Apapun kali ni aku gagahkan juga jari-jemariku untuk berlari-lari kat atas keyboard ni.

Sekarang musim bola(world cup), musim hujan, musim kenduri, musim buah( aku rasa la even my parent cakap not yet) and musim orang sibuk prepare untuk masuk universiti.

Aku akui kalau bercakap pasal bola, aku takdalah bagus sangat sebab aku ni perempuan.aku suka bola tapi takdalah sanggup berjaga sampai pagi hanya untuk bola. Bak kata cikgu aku dulu, lagi bagus bangun pagi solat tahajudd dari bangun untuk bola. nikmatnya lebih agung. aku setuju. Apapun semuanya atas diri sendiri. kita tak mampu menghalang minat orang lain. Selalunya yang sanggup bangun untuk bola adalah golongan lelaki. Tapi ada juga perempuan yang rela bangun awal pagi untuk temankan si lelaki. Aku respect isteri yang sanggup bangun pagi temani si suami menonton bola. Mungkin melaluinya hubungan suami isteri dapat dieratkan seperti mana ungkapan yang agak biasa aku dengar 'sukan mampu menyatukan'. Tidak dinafikan bola boleh bertindak sebagai platform terbaik bagi pasangan suami isteri belajar menghargai minat antara satu sama lain. namun, semuanya ada pro n con. kita sendiri sebenarnya berkuasa untuk memilih. selagi ia diyakini memberi kebaikan paling tidak pun ia tidak memudaratkan boleh aja kita nikmati minat ini.

Ikut kalender my parent sekarang memang musim hujan. musim hujan buat aku agak resah sebab asyik berkurung dalam rumah ja sepanjang hari. pusing sana pusing sini asyik tengok muka adik-adik aku ja.(ayat ni agak kejam tp fair la sebab adik-adik aku pun cakap benda yang sama kat aku). kalau bukan musim hujan boleh jugak aku melepak kat luar rumah ambik angin petang, buat-buat sibuk dengan keja gardening, ronda-ronda tengok sawah padi menghijau atau apa-apa kerja luar umah yang lain. tapi tu semua hanya akan berlaku bila musim hujan dah berlalu. kalau time hujan macam ni, aku hanya boleh jadi penonton setia tv atau pelayar internet yg hebat.

kenduri??..ermm, banyak sangat sebab sekarang musim cuti sekolah. semua jenis kenduri ada, kenduri kahwin, kenduri arwah, kenduri akikah n lain-lainya. Hidup kat kampung macam ni lah.
Kalau ada kenduri, mesti kena pergi. Ayah aku cakap hidup bermasyarakat tak boleh sombong. Jadi setiap jemputan sebaiknya dipenuhi. Aku jadi tukang angguk ja bila ayah aku cakap sebab aku jarang attend mana-mana kenduri kecuali rumah saudara terdekat. Bukan aku tak suka pergi kenduri tapi aku malu bila makcik-makcik kat rumah kenduri sibuk bertanya anak siapa, itulah,inilah...terutama kalau aku pergi dengan adik-adik dan kakak-kakakku yang pemalu tahap gaban. Akulah yang jadi tukang jawab and yang lain jadi tukang senyum.

Family aku takda dusun buah-buahan. Kat kebun ayah aku hanya tanam pokok petai. ayah aku cakap kalau tanam buah-buahan yang macam orang selalu buat nanti tak larat nak habiskan. Katanya, petai ada nilai komersial sebab kalau dijual pasarannya lebih luas dari buah-buahan. kami iyakan aja kata ayah sebab apapun yang ayah aku cakap pasti betul jugak akhirnya. tulah yang selalu berlaku.

Last sekali aku nak cakap pasal musim masuk universiti. Tiga tahun yang lalu aku pun sibuk saat macam ni. Minggu lepas masa aku pergi tempah baju kat kak tukang jahit kampung aku, dia pun merungut banyaknya baju kurung nak disiapkan dalam masa terdekat. Semuanya tempahan dari budak-budak kampung aku yang nak masuk universiti.ermm..mula-mula ni semua sibuk nak buat baju kurung. dah sebulan dua kat universiti nanti fesyen pasti berubah. itulah yang terjadi kepada anak-anak bangsaku yang jati dirinya terlalu rapuh. Namun ada juga yang berubah penampilan lebih muslimah dari sebelumnya. syukurlah kalau macam tu. Yang menjadi masalah dulunya fesyen muslimah then masuk universiti berubah penampilan dengan fesyen yang entah apa-apa..malas aku nak cakap lebih-lebih. selalunya siswi-siswi ni akan memberi jawapan yang sangat lmiah. Ini negara demokrasi. semua orang berhak untuk berbuat apa-apa termasuklah menggayakan apa-apa fesyen.

Dah penat jari aku berlari.dia mintak berenti sekarang. so, setakat ni je post untuk kali ni.

~qaisara sajiddah~

No comments:

Post a Comment